Vitesi boşa aldığımız anda volan ile şanzıman dişlisini birbirinden ayırmış oluyoruz. Bunun sonucunda motor pistonları çok kısa bir süre daha hareketine devam ettikten sonra hızı kesilerek tamamem duracaktır. Pistonun durması demek motorun stop etmesi demektir. Motorun stop etmemesi için anında yakıt tankından yakıt takviyesi yapılır ve motorun çalışır şekilde kalması sağlanır. Bu durum extra yakıt sarfiyatı gerektirir. Örneğin yokuş aşağı inerken vitesi boşa almadığımız taktirde volan ile şanzıman arasındaki aktarım kesilmemiş olacağından araç duruncaya kadar piston devamlı hareket halinde olacak ve ekstradan yakın sarfiyatı olmayacaktır. Hatta yol bilgisayarı olan araçlarda yokuş aşağı inerken araç viteste tutulursa yakıt sarfiyatı yol bilgisayarında 0 Km/L olarak görülecektir.
Roket üzerinde ki kanatlar ile roketin düzgün bir şekilde ilerlemesi sağlanır yani roketin öngörülen rotada stabil bir şekilde ilerlemesi sağlanmış olur. Kanat kesit yapısının airfoil bir yapı da olması istenilir. Bunun sebebi kanada açılı bir akış geldiği durumda airfoil olmayan kanat yapısında vortex bilinen adıyla girdap oluşumu görülür. Bu durum kanat üzerinde ki drag kuvvetinin artışına sebebiyet verir. Sonuç olarak irtifa kaybına, yörüngeden şaşma ve kanatlarda hasar oluşumuna kadar bir çok dez avantaja neden olabilmektedir. Airfoil kanat yapısı kullanıldığında ise kanadın geometrik yapısına da bağlı olarak drag kuvvetinde 3 te 1 oranına kadar düşüş görebilmek mümkün olabilmektedir. Bu da aslında bir çok dezavantajı ortadan kaldırmak anlamına gelmektedir.
Comments
Post a Comment